Wanneer je als musicus een podium op internet zoekt, een website waarmee je een goed visitekaartje afgeeft, dan leiden er vele wegen naar Rome. Wij menen met Musisites een super kwaliteitspodium te bieden voor de prijs van een sjofel achteraf-zaaltje en daarmee een voorziening aan te reiken die eenvoudigweg nog niet bestaat. Die combinatie van prijs/kwaliteit is te danken aan het unieke concept waarin wij/jullie het podium 'stiekem' met elkaar delen. Het is een kwaliteitspodium (een klasse content management systeem met enorme voordelen) dat achter de schermen gedeeld wordt door talrijke musici. Niemand die het aan de buitenkant merkt, maar de zaalhuur kan daardoor wel met elkaar worden gedeeld. Zo kan je heel betaalbaar toch online schitteren met je eigen podiumkwaliteiten.

Het is goed om vooraf te bedenken dat een kwaliteitswebsite gewoonlijk eenmalig tussen de 3000 en 6000 euro bouwkosten met zich meebrengt, afhankelijk van een hele rij factoren; terwijl de jaarlijkse kosten voor hosting en onderhoud gewoonlijk zo'n 300 tot 600 euro bedragen. Bij alles wat je goedkoper tegenkomt, is er van alles aan te merken op de kwaliteit. Je komt beperkingen en problemen tegen, vaak niet direct zichtbaar voor leken, maar wel met grote gevolgen voor vindbaarheid, bereikbaarheid, zoekmachine-ranking, snelheid, veiligheid, AVG/privacy, eigendomsrechten op inhoud, onbetrouwbare weergave op verschillende schermbreedtes, problemen met mailverkeer et cetera.

Loesje: Waarom moeilijk doen als samen kan?

 

Voordelen Musisites podium (of andere kwaliteitssite)

  • De websites maken gebruik van een van 's werelds beste content management systemen (de software waarmee jij de inhoud kunt beheren), dat gedragen wordt door een stevig ontwikkelteam en en enorme wereldwijde gebruikersgroep.
  • Dit systeem produceert correcte, schone en efficiënte code die problemen in weergave voorkomt en die het goed doet bij zoekmachines.
  • Ons systeem heeft talrijke voorzieningen standaard ingebouwd om goed te scoren bij Google en andere zoekmachines; zowel de vindbaarheid als ranking zijn technisch geoptimaliseerd.
  • De software maakt gebruik van open standaarden (html, css, javascript) en open source code (php), zodat je niet afhankelijk wordt van bepaalde softwarebakkers of template-leveranciers.
  • De websites zijn standaard uitstekend beveiligd tegen talrijke pogingen om de site of serverruimte te misbruiken.
  • De gegevensinvoer (alles wat jij of jouw bezoekers intikken op jouw site) is eveneens beveiligd middels ssl-encryptie (zodat het nooit is af te luisteren).
  • Bovendien maken we standaard riant veel backups van de de websites.
  • Het site systeem wordt gebouwd en onderhouden door professionals met jarenlange ervaring met de benodigde techniek en content; jij profiteert van die kennis en kunde. (Je laat een concert toch ook niet zomaar door je neefje afhandelen?)
  • De code is snel, 'no fluff', geen overbodige 'baggercode' die we op veel sites elders tegenkomen.
  • Je beschikt over een eigen domein dat je ook voor mailverkeer kunt gebruiken (wat professioneel oogt en bekendheid geeft aan jouw naam en site); dat domein staat ook echt op jouw naam geregistreerd en is dus ècht van jou.

Alternatieve web-podia (andere webpresentatie-oplossingen)

  • Het meest degelijke alternatief dat toch betaalbaar te krijgen is, heet zelf bouwen met open source software voor content management systeem. Dat brengt een steile leercurve met zich mee. Fijn als er dan een 'handig neefje' mee helpt. Maar het laat zich raden dat dergelijke sites nooit de kwaliteit krijgen van het bouwwerk van echte professionals. Mogelijk ziet het er in eerste instantie nog best aardig uit, maar check ook even hoe de site er op verschillende schermbreedtes en in verschillende browsers uitziet, en laat een professional ook even 'onder water' kijken om te zien of traagheid en code-problemen niet stiekem roet in het eten gooien.
  • Dan zijn er verschillende bouwsystemen die pretenderen dat je er zelf eenvoudig een profi site mee kunt maken. Dat kan als lokale software worden aangeboden of als online dienst. Bij die lokale software geldt dat je de site bouwt op je eigen computer en je daarna nog moet leren hoe je die site-bestanden op een webserver krijgt en actualiseert (met alles daar omheen); bij de webdienst hoef je technisch vaak alleen de domeinkoppeling nog te overwinnen.
    Ook voor deze bouwsystemen geldt dat de resultaten op het eerste gezicht soms nog best aardig smoelen, maar nadere beschouwing leert dat de nadelen groot zijn. Vaak barst het van de verborgen kosten die in een latere fase hard kunnen oplopen (dat begint meestal al bij de koppeling aan een eigen domein). Maar erger is dat je vast komt te zitten aan de software of de leveranciers. Met name bij de online diensten kom je zelfs voorwaarden tegen waaruit blijkt dat jouw content eigendom wordt van de dienstleverancier. En AVG-technisch is het goed om te bedenken dan de servers van die online diensten vaak in Amerika staan, waarmee je eigenlijk meteen al fout zit als het om de privacy-wetgeving gaat.
    Daarnaast geldt opnieuw dat 'aardig smoelen' vaak tegenvalt op andere schermbreedtes, op andere devices of in andere browsers. En als wij 'onder water' kijken, schrikken we ons meestal rot. Omdat er veel complexe code nodig is om de site zo 'handig' te laten zijn, zien we dat er vaak tientallen (soms meer dan honderd) server calls nodig zijn die stuk voor stuk ingewikkelde taken moeten verrichten. Google en andere zoekmachines hebben daar een gruwelijke hekel aan, meestal wordt de site vreselijk traag (terwijl veel mensen via een eenvoudig data-abonnement naar jouw site kijken) of loopt er van alles mis.
  • Tenslotte kan je gebruik maken van social media. Die media zijn niet bedoeld om jouw informatie handig aan te bieden, maar zijn wel verdraaid handig om reclame te maken. Zelf menen wij dat dit vooral náást een website erg handig is. Hoewel we van alles kunnen vinden van verschillende social media, is de kracht van verspreiding langs deze kanalen nauwelijks te overschatten.